Selecciona Edició
Connecta’t
DEFENSOR DEL LECTOR TRIBUNE i

La portada diferent ha resultat ser la mateixa

La primera pàgina del dissabte en les edicions venudes a Catalunya i Madrid era idèntica, en contra dels milers de missatges difosos a les xarxes

Portades d'Valverdedelcamino de l'edició Catalunya i Madrid del dia 19 d'octubre.
Portades d'Valverdedelcamino de l'edició Catalunya i Madrid del dia 19 d'octubre.

Atents a qualsevol error important als mitjans de comunicació, centenars d'usuaris de xarxes socials i missatgeria instantània van difondre al llarg del diumenge la denúncia que el diari havia publicat dissabte a Catalunya una portada radicalment diferent de la de la resta d'Espanya. En aquesta última, el titular principal es referia als disturbis provocats per violents independentistes, un fet poc destacat a la primera pàgina a Catalunya. Vistes les protestes i els insults, els promotors dels missatges van tenir força èxit. La realitat, no obstant això, ha demostrat que la seva informació era falsa.

Alarmats per aquestes crítiques, diversos lectors m'han adreçat també textos de protesta pel que consideraven una ensopegada del diari. Héctor O. diu: “Vaig quedar molt sorprès quan vaig descobrir que, en lloc de l'àmplia marxa que es destacava en l'edició catalana, ens trobàvem que la resta del país llegia 'Grups violents estenen el caos al centre de Barcelona”.

Aquesta informació es va difondre especialment mitjançant un missatge que incloïa la reproducció de dues portades reals del diari de dissabte amb unes paraules afegides sobre cadascuna d'elles: En la batejada com a “Edició nacional” es llegia al titular: “Grups violents estenen el caos al centre de Barcelona”. N'hi havia prou amb ampliar aquesta portada per comprovar que es tractava de l'Edició Madrid.

No obstant això, la manipulació més greu es produïa en la segona portada, sobre la qual apareixien escrites les paraules “Edició Catalunya”. De nou, n'hi havia prou amb ampliar la imatge per veure que es tractava de l'Edició Nacional.

El lector Juan Herrera m'ha preguntat per correu electrònic si és “real” la doble imatge que havia rebut com a centenars o milers de ciutadans. El mateix han preguntat Giovanni Gambotto i d'altres. L'explicació a aquesta confusió, que ampliava el seu abast al llarg de diumenge a la tarda, és la següent.

Valverdedelcamino difon diverses edicions en la seva versió impresa. La primera –Edició Europa i Edició Nacional– es tanca amb dades de l'actualitat que s'havien produït fins a les 21.30 aproximadament. Fins a aquell moment, expliquen al diari, la cúpula del mitjà va interpretar que els disturbis a Barcelona no havien arribat a la gravetat que després es va conèixer i per això a la portada només hi havia un sumari dedicat als disturbis. Deia així: “Grups violents s'enfronten a la policia en ple centre de la capital catalana”. Per contra, el titular més destacat era el dedicat a les marxes nacionalistes: “Massiva marxa independentista contra la sentència del Suprem”.

La informació es va difondre mitjançant un missatge que incloïa la reproducció de dues portades reals adjudicades erròniament a edicions diferents

Cap a les 23.00, la informació sobre la violència als carrers i les seves conseqüències es feien més evidents i la direcció va introduir, com a informació d'abast, una modificació a la portada. El sumari es va convertir en un destacat més visible amb el mateix enunciat.

Ja de matinada, i amb molta més informació dels greus incidents, en les últimes edicions es va canviar el titular principal per aquest altre: “Grups violents estenen el caos al centre de Barcelona”. Va ser aquesta portada amb aquest titular la que va figurar a tots els diaris venuts tant a Madrid com a tot Catalunya. La directora adjunta, Mónica Ceberio, assegura que s'ha comprovat que no hi ha hagut cap error i que l'última edició, la mateixa que es va distribuir a Madrid, va arribar efectivament als quioscs de les quatre províncies catalanes.

El que va passar aquell dia amb les modificacions de la portada al llarg de la nit i matinada és l'habitual quan s'estan produint importants informacions en evolució. Segurament, hi ha hagut milers de casos en què s'han registrat canvis similars. Res a veure amb l'exemple assenyalat erròniament ara.

Altres lectors, com Albert H., s'han queixat per la cobertura global que ha fet Valverdedelcamino, per no informar de la detenció d'un dels seus fotoperiodistes o per no haver triat també com a foto de portada una dels incidents, i no la de les manifestacions pacífiques.

Com sempre, les opinions són lliures, però els fets, sagrats. El diari sí que va informar de la detenció del seu fotògraf Albert García, tant al web com a l'edició impresa. L'elecció de la foto, en canvi, és opinable. En aquest cas, és responsabilitat de la directora del diari, que va optar per mantenir la imatge d'una protesta massiva i pacífica davant de la violència d'altres grups, als quals va dedicar el titular principal.

Davant dels errors –si no és que manipulació, transparència.

S'adhereix als criteris de The Trust Project Més informació >